loading...
گروه فیزیک دانشگاه فرهنگیان شهید بهشتی مشهد
مصطفی جمالی بازدید : 84 سه شنبه 15 دی 1394 نظرات (0)

   براي مطالعه درس فيزيک نخست هرفصل را بايد دقيق بخوانيد و سپس وارد «مثال ها و تمرين هاي متن و پايان فصل مربوطه»  شويد و در «مرحله اول» يک به يک مثال ها و تمرين ها را با جواب تشريحي  آنها «بخوانید و ياد بگيريد» و در صورتي که اشکال و يا ايرادي داشتيد به متن درس مراجعه نموده، تا اشکال و ايراد شما بر طرف شود و در «مرحله دوم»، دو مرتبه به مثال ها و تمرين ها برگرديد و بدون اين که به جواب ها نگاه کنيد، «سئوال ها را براي خودتان حل کنيد» و در پاسخ گويي در هر قسمتي از جواب شما که ابهامي وجود داشت، به جواب آن قسمت نگاه کرده و سپس دوباره خودتان به حل سئوال بپردازيد و اين کار را تا پايان تمرين هاي پايان هر فصل ادامه دهيد و پس از اين که به تمام مثال ها و تمرين ها «مسلّط شديد»، در «مرحله سوم» وارد «تست هاي کنکورهاي سراسري سالهای قبل(84 به بعد) شويد و تست ها را يک به يک «بخوانيد و به حل آنها بپردازيد» و سپس به پاسخ نامه مراجعه نموده و راه حل خودتان را با جواب تشريحي تست «مقايسه نماييد»؛ اين روش مطالعه، روشي «اساسي و بنيادين» است و در مدت زمان خيلي کوتاه و اندکي «سرعت تست زني» شما را «بالا» خواهد برد.

در مبحث الکتريسيته‌ي ساکن اول بايد مفهوم بار الکتريکي را بدانيم و اين‌که چگونه در اجسام انتقال مي يابد و بعد بايد بفهميم قانون کولن چيست و سپس اين قانون را براي بارهاي الکتريکي بکار برد و بعد سراغ ميدان الکتريکي برويم وچون مباحث الکتريسيته ساکن بهم مرتبط مي‌باشد بايد يک مبحث را بطور کامل فهميد ،بعد سراغ مباحث بعدي برويم در ضمن خلاصه نويسي نيز فراموش نشود چون اکثر فرمول‌هاي آن شبيه هم هستند(برای هر فرمول یک مثال ساده از خودتان بنویسید) و مرور آن ها الزامي مي‌باشد

نحوه ي مطالعه ي فصل‌هاي نورشناخت  کمي متفاوت تر از ساير فصول است.پيشنهاد مي‌شود ابتدا به مطالعه ي دقيق مباحث مختلف بپردازيد، سپس براي هر موضوع يک يا 5 تست براي تفهيم موضوع بزنيد زيرا اين مباحث به گونه اي است که حل مثال بسيار کمک کننده به يادگيري است.سپس در چند نوبت تستهاي هر مبحث را حل کنيد توجه داشته باشيد که مثلا همه  تستهاي آينه تخت را در يک نوبت حل نکنيد ان ها را به چند قسمت تقسيم کرده و در چند روز مختلف آن‌ها را پاسخ دهيد زيرا مهم‌ترين نکته در يادگيري و افزايش مهارت در اين مباحث تکرار و تمرين زياد و مرور هاي با برنامه و با تعداد بالا مي باشد.

براي يادگيري و تسلط روي مباحث جريان الکتريکي و مدارها ابتدا به کتاب درسي خود مراجعه کرده و جزوه معلم و هم چنين تمرين ها و مثال هاي کتاب درسي را به صورت تشريحي حل کنيد و بعد به سراغ کتاب کمک درسی رفته و در ابتدا درسنامه را به طور کامل بخواند و براي تست زدن ابتدا تست هاي کنکور سراسري را در الويت قرار دهید

مغناطيس ساده ترين و نمره آورترين فصل فيزيک 3 است.يکي از مهم‌ترين مباحث اين فصل قانون دست راست است. قبل از آنکه شروع به حل تمرين کنيد سعي کنيد يکبار شبيه يک معلم درس را براي خود يا ديگران توضيح داده تا اطمينان حاصل کنيد که بر مفاهيم تسلط داريد.لازم به ذکر است که در رويارويي با مسائل نهراسيد و از آن استقبال کنيد زيرا به نقاط ضعفتان پي مي بريد. به رفع مشکلات بپردازيد و يک جمع بندي کلي در ارتباط با نحوه ي ارتباط موضوعات مختلف ذکر شده در يک فصل انجام دهيد.که بايد با تمرين و تکرار بسيار اين قسمت را فراگرفت.

نکته بسيار مهم که نقش بسزايي در حل مسائل فيزيک دارد رسم شکل در حين خواندن صورت مسئله است و فرمول ها را براي تسلط بيش‌تر دسته بندي کنيد

در فصل موج هاي مکانيکي بررسي رياضي تداخل امواج ارائه شده است. براي درک بهتر تداخل موج هاي نوري اين مبحث را مطالعه و نقاط مشترک آن را پيدا کنيد. بهتر است مطالب مربوط به ميدان مغناطيسي و الکتريکي را براي کمک به يادگيري اين مبحث مطالعه کنيد . مفاهيم ارائه شده در صفحات اول را خط به خط بررسي و نکات آن را فرا بگيريد. زمينه خوبي براي طرح تست از 7 صفحه اول اين فصل وجود دارد.

مراجعه به درخت دانش در يادگيري فيزيک مؤثر است زيرا که درخت دانش به شما نشان مي‌دهد که قرار است در اين فصل چه مباحثي را مطالعه کنيد.

بر خلاف تصور بسياري از دانش آموزان فصل موج و حرکت نوساني يک فصل کاملا مفهومي است. در صورتي که دانش آموز با مفهوم موج و نوسان آشنا شود به راحتي ميتواند سوالات اين فصل را حل کند.از مهم ترين نکات آموزشی مثبت کتاب در مبحث حرکت نوساني ياموج اين مي‌باشد که قبل از طرح سوالات ابتدا يک درسنامه بصورت خلاصه نويسي بيان ميکند که خواندن اين درسنامه باعث مرور مطالب براي دانش اموز ميشود ودرسنامه وسوالات هر مبحث بصورت جداگانه ميباشد که اين نکته بسيار مهمي است ودانش اموزان را از سر در گمي رها ميشونند وهر مبحث که ميخوانند فقط سوالات مربوط به ان مبحث را حل ميکنند وبيشتر سوالات ان از نمونه سوالات کنکور ميباشد که دانش اموزان با حل سوالات ان به عمق مطالب پي ميبرند.

بهترين روش براي مطالعه فيزيک جديد اين مي باشد با توجه به اينکه مبحث فيزيک جديد نسبت به مباحث فيزيک نیمسال اول پيش وفيزيک 3 کم حجم تر وداراي روابط کم تري مي‌باشد و مطالب مطرح شده در آن عمدتاً تشريحي و روابط مطرح شده در آن ساده تر و حل آن نيز چندان طولاني نمي‌باشد بهترين منبع براي خواندن مبحث فيزيک جديد کتاب درسي مي‌باشد زيرا هم توضيح کامل وکافي دارد ومثالها وتمرين هاي مرتبط را با مفاهيم وهمراه با نمودارها وشکل هاي خوبي توضيح داده است توصيه مي‌شود براي خواندن مبحث فيزيک جديد از شکل ها ونمودارهاي کتاب غافل نشويد وتوجه به نمودارهاي تابندگي بر حسب طول موج از هر دوديدگاه قديم وجديد وتوجه به نتايج آن اهميت دارد . پديده فوتوالکتريک وروابط آن يکي از مهم ترين مطالبي است که در اين فصل مورد توجه قرار ميگرد وبراي تسلط بر اين پديده بايد مسائل زيادي حل کنيد فراموش نکنيد مبحث فيزيک جديد در عين ساده بودن نکات زيادي دارد پس عميق خواندن به همراه خلاصه برداري ضروري ميباشد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
در این وبلاگ که توسط دانشجویان فیزیک دانشگاه فرهنگیان راه اندازی شده است مطالبی پیرامون فیزیک قرار داده می شود
اطلاعات کاربری
آرشیو
آمار سایت
  • کل مطالب : 28
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 4
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 32
  • باردید دیروز : 6
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 32
  • بازدید ماه : 275
  • بازدید سال : 1,368
  • بازدید کلی : 21,219